Tuesday, September 8, 2015

Tips jaga kesihatan ketika JEREBU

Sejak 2-3 hari ni [09/09/2015] cuaca kurang elok ditambah dengan keadaan jerebu, dimana tahap IPU persekitaran saya iaitu sekitar muar ke melaka..bacaan IPU adalah 111 hingga 113. Tahap tak sihat tu. Apa langkah-langkah yg perlu kita lakukan dalam keadaan begini untuk menjaga kesihatan kita?

Apa itu jerebu?
Jerebu adalah keadaan di mana kualiti udara yang tidak baik dengan kehadiran partikel (opalescent) di atmosfera yang akan mengurangkan jarak penglihatan.
Ia disebabkan oleh pencampuran konsentrasi bahan pencemar udara yang tinggi yang dilepaskan merata-rata dan menyerap sinaran matahari di atmosfera.
Apakah bahan pencemaran udara yang bertanggungjawab kepada kesan kesihatan semasa jerebu?
Bahan utama pencemar udara semasa jerebu termasuk:
  • Bahan partikel yang berukuran kurang dari 10mm/m3 diameter
  • Ozon
  • Gas karbon monoksida
  • Gas nitrogen dioksida
  • Sulfur dioksida
Indeks Pencemaran Udara (IPU) dan Kesan Kesihatan
Apakah Indeks Pencemaran Udara?
IPU ialah indeks yang dibentuk berdasarkan kepada lima bahan pencemar udara seperti yang di atas untuk menunjukkan status kualiti udara dan hubungannya kepada kesihatan dalam pemahaman yang mudah untuk mengambil tindakan seterusnya.

Nilai IPU:





Apakah kemungkinan kesan jerebu ke atas kesihatan?
Kesan jerebu ke atas kesihatan dikaitkan dengan tahap keterukan status kualiti udara. Semakin tinggi tahap IPU, semakin bertambah kesannya kepada kesihatan.
Faktor-faktor lain seperti jangka masa dan intensiti aktiviti luar, tabiat merokok, umur, dan status kesihatan seseorang individu memainkan peranan penting dalam memberi kesan kepada kesihatan.
Kemungkinan kesan kesihatan termasuk;
  • Kesukaran untuk bernafas
  • Serangan jantung
  • Gatal–gatal pada tekak
  • Gatal–gatal pada mata
  • Jangkitan pada bahagian atas saluran pernafasan
  • Gatal–gatal pada kulit
Kumpulan yang berisiko
Siapakah yang berisiko mendapat kesan kesihatan?
Kebanyakan orang adalah berisiko mendapat kesan kesihatan. Walau bagaimanapun, sesetengah kumpulan adalah lebih tinggi risikonya untuk mendapat kesan kesihatan ini. Kumpulan ini termasuk;
  • Kanak–kanak
  • Warga emas
  • Pesakit yang mempunyai masalah pernafasan seperti asma dan radang pada saluran pernafasan (bronchitis).
  • Pesakit yang menghidapi penyakit jantung dan alahan.
  • Perokok
Pencegahan :
Bagaimanakah saya dapat mencegah atau mengurangkan kesan kesihatan akibat jerebu?

Tips kesihatan untuk mengurangkan kesan jerebu kepada kesihatan.

  • Kurangkan aktiviti luar.
  • Jangan merokok.
  • Banyakkan minum air sekurang-kurangnya 2 liter sehari (juga boleh amalkan Performance Drink bagi yang kurang suka minum air masak)
  • Selalu membasuh tangan dan muka selepas melakukan aktiviti luar.
  • Dapatkan nasihat perubatan.
  • Gunakan topeng pernafasan apabila tahap kualiti udara tidak sihat.
  • Pastikan persekitaran dalam rumah adalah bersih.
Jika anda menghidapi asma atau penyakit jantung, sila pastikan anda
  • Mempunyai bekalan ubat-ubatan yang cukup.
  • Mengambil ubat-ubatan seperti yang diarahkan.
  • Berjumpa doktor dengan segera jika keadaan menjadi semakin teruk.
Siapakah yang perlu saya rujuk?
Keterangan lanjut boleh diperolehi daripada doktor anda di:
Unit Kesihatan Persekitaran
Bahagian Kawalan Penyakit
Kementerian Kesihatan Malaysia [sumber]


Monday, June 15, 2015

TESTIMONI : Diri sendiri guna...


Assalamualaikum w.b.t,

Hari ni nak cerita macamana aku bole 'terjebak' dengan supplemen Shaklee ni... memang sebelum kenal Shaklee memang tak tahu langsung apa kepentingan supplemen (makanan tambahan) ni sebenarnya. [Mula-mula kenal shaklee] Ofismate aku adalah orang yang bertanggungjawab menjual Shaklee kepada ku..sebab masa tu aku tak godek sangat 'facebook'. 5 tahun lepas.. nak ada internet sendiri memang susah nak dapat...sedih time tu..hukhukhuk.. tapi, apa yang aku nak cerita kat sini..aku tak jadi ahli dengan opismate aku ni..tapi pada tahun 2013 aku menceburkan diri dalam dunia Shaklee dengan seorang ibu muda dari Johor Bahru, yang cantik & bijak Hanisa Abu Talib totally merubah hidupku..daripada melayar internet tanpa apa apa tujuan..sejak ber'Shaklee'..automatically, aku mula belajar..bagaimana untuk buat 'marketing', cari info, belajar tentang kandungan, kelebihan dan fungsi supplemen. Serius! Aku ambil tahu tu semua.. Ingat senang-senang nak jual supplemen??? Lagi satu, kita sendiri kena cuba.. dah berkesan kat kita barulah kita boleh yakinkan orang lain untuk mencubanya.

1st sekali percubaan adalah ESP dan Ostematrix tujuannya untuk 'breastfeeding'.. tapi mak pun skali makan Ostematrix tu, yela, orang-orang lama ni wajib la makan supplemen..tambahan mak tu bukan suka pi klinik hospital, makan ubat-ubat [supplemen Shaklee bukan ubat ye..kena faham tu] So, bagi menjaga kesihatan & kecergasan mak amalkan kalsium tu..sekarang mak tambah HERBLAX untuk pelawasan & elak sembelit dan juga Omega Guard.


Selain ESP dan Ostematrix yang merupakan fevret ku... Sustained Release Vitamin C juga terbaik!!!
Aku dapat rasa perubahan kulit muka yang makin kurang jerawat, warna kulit lebih cerah dan tona lebih sekata. Ramai juga yang memuji..sebab nampak perubahan kulit aku sebelum mengambil vitamin C kulit bermasalah [bintik hitam, jerawat sana sini & kulit kusam] dan selepas mengamalkan vitamin C secara konsisten kulit lebih sihat. Sekarang aku tambah Vitamin E untuk hilangkan parut jerawat. Suami aku cakap.. parut-parut kecil semakin hilang..tinggal yang parut-parut besar ni aje... ketegak skittt! Tapi kena sabar la.. dan teruskan makan 3-4 bulan lagi. Biasa sebotol Vitamin C Shaklee ni sebotol ada 180 biji [stok sehingga 6 bulan jika diambil sehari sebiji] tapi aku amik 2 biji sekali makan... al-maklum, nak cepat nampak kesan. Vitamin E pulak ada 120 biji [stok untuk 4 bulan] aku amalkan sehari sebiji je sebelum tidur bersama GLA complex..kadang-kadang buat masker @ krim malam.. lagi cepat nampak kesan nanti. Cuci muka pula dengan Deep Action Foaming Cleansing NUTRIWHITE Shaklee yang satu tiub bole tahan sehinnga 6 bulan lamanya. Untungkan??? memang alah membeli, tapi sangat menang memakai!!!

Ok, selain untuk mencantikkan kulit yang bermasalah ni, aku jugak mengamalkan Vitamin C ni kerana selalu batuk, selesema, demam... mudah sangat!!! Imun tak kuat... So, perlulah ada insiatif skit bagaimana nak meningkatkan tahap kesihatan dan tak mau la asik ke klinik amik MC slalu. Alhamdulillah, tahun 2014 dan sepanjang 6 bulan dalam tahun 2015 ni..seingat aku..tahun lepas ada 1 mc jek..tu pon sebab cabut gigi geraham..tahun ni Alhamdulillah, belum ada lagi. Syukur! Nikmat rezeki Allah bagi. Kita wajib tingkatkan rasa syukur, semoga dengan rasa syukur hati lebih jadi tenang dan digandakan lagi nikmat dan rahmat Allah. InsyaAllah!
 
Lyna Sabran 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp | SMS :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
 

♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/

Thursday, June 11, 2015

Tips mengelak kejang kaki diakhir trimester kehamilan

Assalamualaikum w.b.t,

Rasa kejang dikaki memang sering terjadi  ketika hamil ini disebabkan rahim yang semakin membesar, saluran darah tertekan seterusnya mengakibatkan darah sukar mengalir ke atas ( kaki ke jantung ).

Pengaliran darah yang semakin sukar ini yang menyebabkan kaki terasa kejang.
Supplemen kalsium sering digunakan untuk merawat kekejangan kaki, selain mengamalkan kalsium.. ibu-ibu juga dinasihatkan supaya...

✅ melakukan senaman seperti berjalan kaki (bukan berlari atau berjogging)
✅ Meletakkan kaki diatas kerusi lain ketika duduk berehat (jangan biar kaki tergantung)
✅ memakai stokin khas (pressure graded stockings) yang bole dibeli difarmasi.
✅ meminta bantuan suami mengurut kaki untuk melancarkan peraliran darah.
✅ rendam kaki dengan air suam/tuam dengan tuala suam.Ia dapat membantu pengaliran darah di kaki.

Kalsium sangat penting untuk pembentukan tulang dan gigi bayi.Jika ibu tidak mengambil kalsium secukupnya, bayi akan "mencuri" kalsium daripada ibu.Ini akan menyebabkan lama kelamaan kalsium ibu akan berkurang dan ibu akan mengalami kesan jangka masa panjang.
Ibu-ibu perlu terus mengambil kalsium sewaktu berpantang & menyusukan bayi. Vitamin D pula penting untuk memastikan pil kalsium yang dimakan dapat diserap ke dalam badan.
Wanita yang kekurangan kalsium (lazimnya wanita) akan mendapat risiko OSTEOPOROSIS dimasa depan. Wanita hamil & menyusukan anak memerlukan 1000-1200 mg kalsium sehari.
Perbezaan Ostematrix Shaklee..


Kalsium dan vitamin D termasuk magnesium, fosforus, zinc, kuprum, manganes dan boron.Nutrien-nutrien tersebut perlu diambil bersama untuk penyerapan yang baik dan menghalang endapan sesetengah mineral. Kajian telah membuktikan supplemen kalsium meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur secara berkesan.


 
Lyna Sabran 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp | SMS :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
 

♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/

Monday, June 8, 2015

PROMOSI JUN 2015 : Sustained Release VITAMIN C dan VITAMIN E Complex


Assalamualaikum w.b.t,

Nak habaq mai sikit, sape yang belum tahu.. Promosi Vitamin C & E telah pon berlangsung selama 9 hari ni... dan akan terus promosi sehingga 30 Jun 2015 ni. Setiap pembelian 6 botol Vitamin C atau 6 botol Vitamin E percuma 1 botol yer. Bole beli buat stok atau kongsi ramai-ramai.
Haa, baru nak update! Ya, ampunnnn... Ibunya bizi sekali.........
Bulan ni gabungan Vitamin yang mengandungi kandungan antioksida tinggi yang membantu melawan/mencegah kanser serta mencantikkan kulit anda, berseri dari dalam ke teserlah ke luaran.


Ok, bukan tu aje...Vitamin C... selain Ia membantu meningkatkan penghasilan kolagen supaya menjadikan kulit lebih awet muda, mencegah penuaan akibat radikal bebas. Sustained Release Vita C berbeza dengan kebanyakan vitamin C dipasaran. Vitamin C pertama yang semulajadi dilepaskan secara perlahan dan berkala didalam tubuh untuk memenuhi keperluan tubuh.
Rumusan Unik yang membenarkan pelepasan perlahan dan berterusan vitamin C selama 5 jam.
Ia membekalkan 'bioflavinoid' dalam jumlah seimbang iaitu 120mg yang bekerja untuk meningkatkan keberkesanan Vitamin C dan ia diperlukan sebagai sebahagian daripada vitamin C untuk mengelak salur darah daripada bocor dan mengelak Vitamin C dari teroksida.




Apakah kebaikan atau kelebihan mengamalkan Vitamin C ni???


Vitamin E merupakan Formula anti-penuaan yang mengandungi Selenium + Grape Seed Extract. 1 kapsul Vita-E mengandungi : 400 UI sumber Vitamin E alami dan 10 mcg Selenium untuk mendukung efektiviti khasiat Vitamin E.
Baca pula tentang kelebihan jika mengamalkan Vitamin E setiap hari :

sumber:Shaklee Malaysia* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyaki




TESTIMONI PENGGUNA SETIA & KONSISTEN VITAMIN E & C SHAKLEE :



Pengamal SET KECANTIKAN KULIT termasuk Sustained Release Vitamin C - masalah kulit semakin pulih dengan pengambilan vitamin C secara konsisten.





Lyna Sabran 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp | SMS :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
 

♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/

Wednesday, June 3, 2015

Diabetis dan gejalanya...



Apakah Penyakit Diabetes?

Diabetes mellitus atau biasa disingkatkan sebagai DM merupakan penyakit yang sudah tidak asing lagi dalam kalangan masyarakat kita. Penyakit ini juga dikenali sebagai penyakit kencing manis. Diabetes banyak dideritai oleh warga emas namun tidak terkecuali orang muda. Penghidap diabetes makin dikenal pasti di kalangan dewasa berumur bawah 50 tahun dan selalunya di tahap teruk.

Penghidap diabetes mempunyai paras gula yang tinggi dalam darah yang disebut sebagai hiperglisemia. Sekitar 20.1% penduduk berumur lebih 30 tahun di Malaysia (Kajian Morbiditi Kesihatan Malaysia 2011) menghidap diabetes. Sayangnya, ramai yang tidak menyedari mereka adalah penghidap diabetes sehingga menjadi kronik dan mempunyai komplikasi jangka panjang.

Mungkin ramai orang yang bertanya, apakah itu penyakit Diabetes mellitus? Apa punca yang menyebabkan diabetes? Mengapa diabetes terjadi?
Pada umumnya, penyakit Diabetes mellitus terjadi disebabkan oleh kegagalan organ pankreas berfungsi secara normal. Pankreas berfungsi merembeskan horman insulin. Hormon insulin bertanggungjawab memudahkan kemasukan gula ke dalam sel untuk sumber tenaga. Jika pankreas gagal berfungsi dengan baik, hormon insulin tidak dihasilkan dengan cukup. Ini menyebabkan terdapat lambakan gula di dalam saluran darah. Gula tidak akan dibekalkan ke dalam sel dengan mencukupi menyebabkan individu berasa kurang tenaga. Maka penghidap diabetes akan berasa keletihan dan kekurangan tenaga.
Selain daripada itu, diabetes juga boleh berlaku apabila sel menjadi kurang sensitif dengan insulin walaupun pankreas menghasilkan jumlah insulin yang mencukupi. Ini terjadi apabila terdapat jumlah lemak yang tinggi di dalam badan sehingga mengganggu sensitiviti dan metabolisma sel terhadap insulin. Masalah ini menyebabkan kurang kemasukan gula ke dalam sel untuk tenaga. Situasi ini berlaku di kalangan individu yang mempunyai berat badan berlebihan atau obes.
Terdapat dua jenis penyakit diabetes yang utama; penyakit DM yang memerlukan insulin sejurus selepas diabetes dikesan –

Diabetes jenis 1 (Type 1 Diabetes Mellitus) dan  individu ini bergantung dengan insulin sepenuhnya.

Diabetes jenis 2 (Type 2 Diabetes Mellitus) yang memerlukan rawatan ubat-ubatan oral di peringkat awal untuk mengawal paras gula dan hanya memerlukan insulin apabila gula sukar dikawal oleh rawatan oral. 


Di samping itu, ada juga penyakit diabetes yang disebabkan oleh kehamilan, pengambilan ubat steroid tanpa kawalan, masalah penyakit genetik dan lain-lain.
Bagi diabetes jenis 2, kawalan paras gula darah boleh dilakukan melalui perubahan gaya hidup dan tabiat pemakanan. Berdasarkan pelbagai kajian, perubahan tersebut terbukti berkesan mengurangkan risiko diabetes dan membantu mengawal paras gula di kalangan penghidap diabetes. Oleh kerana itu, sangat penting bagi anda untuk mengetahui jika anda menghidap diabetes atau tidak.

 

Apakah Gejala Diabetes?


Ada beberapa tanda dan gejala diabetes yang dapat anda kenali sebagai gejala umum yang terjadi pada penghidap diabetes. Walau bagaimanapun, tidak semua tanda dan gejala akan dialami oleh pesakit diabetes.





Tanda dan gejala diabetes adalah :
  1. Jumlah air kencing yang dikeluarkan lebih banyak dan kerap kencing (Polyuria)
  2. Sering atau cepat rasa haus/dahaga (Polydipsia)
  3. Lapar yang berlebihan atau makan banyak (Polyphagia)
  4. Urin mengandungi paras gula yang tinggi  (Glycosuria)
  5. Berat badan turun mendadak
  6. Rasa kebas pada hujung saraf di telapak tangan & kaki
  7. Cepat penat dan lemah sepanjang masa
  8. Mengalami rabun penglihatan
  9. Luka lambat sembuh
  10. Mudah terkena jangkitan kuman terutama pada kulit.
Bagi diabetes Jenis 1, gejala utama penyakit ini adalah sakit perut, kehilangan berat badan yang mendadak dan dahaga yang berterusan.
Apakah Yang Patut Dilakukan?
Seseorang dikatakan menghidap diabetes apabila paras gula dalam darahnya melebihi 7.0 mmol/L (berpuasa) atau 11.1 mmol/L (tidak berpuasa). Namun, kebanyakan gejala diabetes hanya berlaku  apabila gula darah melebihi 15 mmol/L.
Jangan tunggu sehingga anda mendapat gejala diabetes untuk mengetahui kehadiran diabetes. Satu-satunya cara yang  tepat untuk mengetahuinya adalah dengan menjalani ujian darah.
Pemeriksaan ujian saringan ini boleh dibuat di mana-mana klinik kesihatan di Malaysia sekurang-kurangnya sekali setahun.
Kesimpulan

Pencegahan amat penting dan anda disarankan untuk mendapatkan rawatan intensif jika ingin mengelakkan berlakunya komplikasi dalam badan anda.
Bagi mereka yang mempunyai faktor risiko diabetes, anda digalakkan agar menjalani pemeriksaan saringan bagi paras gula dalam darah sekurang-kurangnya sekali setahun. 
Jika perkara ini tidak diberi perhatian dari awal,  gangguan pada saluran darah boleh terjadi seperti gangguan pada saluran darah di otak, mata, jantung, ginjal, serta bahagian kaki. Selain itu penghidap diabetes juga sangat mudah mendapat jangkitan kuman pada paru-paru, gigi, serta gusi dan pada saluran kencing.
Mencegah lebih baik daripada mengubati, dengan mengenali tanda-tanda dan gejala diabetes melitus atau kencing manis individu akan lebih berwaspada dan mengambil tindakan dengan menjalani cara hidup sihat. Langkah ini boleh menghindarkan individu daripada mendapat diabetes dan komplikasi yang boleh membawa maut.

Shaklee sejak 1956 sehingga kini...!

Assalamualaikum w.b.t,

Bagi pengguna setia Shaklee..Tahniah! Kerana anda percaya kepada keberkesanan supplemen semulajadi ini.Di mana pada tahun 1956 sejak ia ditubuhkan sebagai Shaklee Products di Oakland, California, oleh Dr Forrest C. Shaklee, Sr, dan dua anak-anaknya, Forrest, Jr., dan Raleigh.

1960 Basic-H, produk isi rumah yang pertama, fosfat bebas, pekat dan terbiodegradasi guna pencuci diperkenalkan.


1962 kemudahan diperluas di Negara Avenue, Hayward, California.
1964 Konvensyen Shaklee Pertama diadakan di Jack Tar Hotel di San Francisco.
1971 Forrest C. Shaklee Pusat Penyelidikan ditubuhkan di Hayward, California.
1972 Produk Shaklee, Inc., dinamakan semula sebagai Shaklee Corporation.
Pada dekad pertumbuhan pada tahun 1970, jualan pergi dari $ 20 juta untuk lebih $ 320,000,000.
1973 Shaklee Corporation menjadi syarikat milik awam.1974 Ibu Pejabat Korporat Shaklee bergerak ke Emeryville, California.
1976 Shaklee Shaklee Jepun dan Kanada ditubuhkan.
1977 Pertama yang disenaraikan di Bursa Saham New York pada 8/2/77.
1979 Grand Pembukaan Kemudahan Norman Pembuatan di Norman, Oklahoma.Penutupan Avenue Negara dan Corsair kilang pengeluaran di Hayward.
1980 ibu pejabat korporat berpindah ke Shaklee Terraces di San Francisco.
1981 Ulang Tahun ke-25 diperhatikan dengan Sambutan Jubli Perak Tahun.
1984 Shaklee adalah "Perunding Pemakanan rasmi kepada Pasukan Ski AS" yang memenangi lebih banyak pingat pada Sukan Musim Sejuk di Sarajevo daripada mana-mana negara lain yang bertanding.
1986 Shaklee memperoleh Bear Creek Corporation.Produk Shaklee menjana juruterbang Voyager dalam rekod penetapan pertama untuk terbang mengelilingi dunia mereka, tanpa henti, non-refueled.
1988 Daedalus Penerbangan menggunakan Performance Shaklee, minuman sukan ketahanan maksimum yang baru, dan menetapkan rekod dunia untuk penerbangan manusia berkuasa.

1990 Shaklee adalah salah satu daripada tujuh syarikat yang dinamakan sebagai Penaja Rasmi Ulang Tahun ke-20 Hari Bumi;
menerima anugerah "Chip Hijau" majalah Family Circle sebagai satu daripada sepuluh syarikat yang paling mementingkan alam sekitar negara.

1992 Shaklee Mexico terbuka.
Empat penunggang basikal Team Shaklee dipilih untuk mewakili Amerika Syarikat di Summer Games.

1994 
Sambutan Ulang Tahun ke-100 kelahiran Dr. Forrest C. Shaklee.Program Penjaga Komuniti ditubuhkan untuk menghormati komitmen Dr. Shaklee yang berterusan untuk kebaikan yang lebih besar.

1996 
Shaklee meraikan ulang tahun keempat puluh sebagai pemimpin dalam industri pemasaran pelbagai peringkat.Atlet Shaklee ditaja bersaing dalam Sukan Centennial di Atlanta dan memperoleh 4 emas, 6 perak dan 1 pingat gangsa.

1997 Shaklee dan Yamanouchi Pharmaceutical Co Ltd memecahkan tanah baru untuk kilang farmaseutikal di Norman, Oklahoma.Shaklee dan Yamanouchi Pharmaceutical Co Ltd merasmikan Yamanouchi Shaklee Pharma (YSP) Pusat Penyelidikan state-of-the-art yang terletak di Taman Penyelidikan Stanford, Palo Alto, California.

1998 Shaklee memperkenalkan Enfuselle Sistem Penjagaan Kulit dengan barisan produk secara klinikal diuji memaparkan empat penemuan teknologi paten belum selesai.

2000 Shaklee secara rasmi membuka ibu pejabat dunianya alam state-of-the-art di Pleasanton, California. Shaklee diperakui sebagai cuaca pertama Neutral ™ Syarikat Bertauliah negara oleh Rangkaian Neutral cuaca akibat pencapaian Shaklee tentang kesan bersih sifar pada iklim Bumi.
Shaklee menerima Hari Bumi
 Alam Sekitar 
2000 Perniagaan Anugerah Kepimpinan dari Hari Bumi New York dan Anugerah Rangkaian Alam Sekitar dari Bay Area Tindakan / Peninsula Pemuliharaan Foundation.

Shaklee telah membuktikan (dengan pencapaian yang membanggakan) Shaklee adalah supplemen No. 1 di Amerika Syarikat dan di dunia!




**
InsyaAllah, satu hari nanti aku akan menjejakkan kaki di bumi Allah ini iaitu California selain Makkah Al Mukaramah yang sentiasa menjadi hajat di hati.Semoga Impian ku tercapai. Aamin...

Monday, June 1, 2015

Pengedar Shaklee sekitar Tangkak & Segamat, Johor

Assalamualaikum w.b.t,

Walaupun korang dah tau, nak juga bagitau sekali lagi..yang aku adalah PENGEDAR SHAKLEE TANGKAK dan sekitarnya..seperti Jasin, Bukit Gambir, Sagil dan Segamat.
Kawasan yang aku sebutkan tadi.. boleh CASH ON DELIVERY dengan temujanji.. ehemmm.. tp bukan 'dating'..atas sebab2 bisnes dibenarkan. Ok, perasan! :D
Dan yang jauh..sekitar malaysia, Sabah Sarawak, Brunei atau Singapura sekalipun... masih boleh dihantar menggunakan POS LAJU atau CITYLINK.
InsyaAllah, kalau order hari ni.. esok sampai (2-3 hari hari bekerja tidak termasuk cuti hujung minggu dan cuti umum).
Shaklee menawarkan pelbagai supplemen untuk meningkatkan taraf kesihatan setiap orang dari yang kecil hingga dewasa.

Seperti..
- Penjagaan kesihatan lelaki
- kesihatan wanita
- kecantikan kulit
- Pelangsingan/kawalan berat badan secara sihat
- kesihatan sendi dan tulang
- Detoks/penyingkiran toksin
- kawalan alahan
- penghadaman yang sihat
- Tambah darah (hemoglobin rendah)
- stabilkan tekanan darah
- kawalan paras gula dalam darah
- kesihatan jantung
- masalah kolestrol
- supplemen bagi ibu hamil/menyusu/berpantang
Dan
- kanak-kanak sihat, cergas serta bijak
Pon ada...
Untuk info lanjut tentang produk beserta konsultasi percuma atau tentang keahlian boleh la hubungi...


NORAZLINA SABRAN
INSTAGRAM : LYNA_SABRAN
FB : NORAZLINA SABRAN
ALAMAT : BANDAR BARU TANGKAK, LEDANG, JOHOR.
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No :1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp | SMS :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/

1 simple step untuk rajin bersenam!

Assalamualaikum w.b.t,
Hari ni nak cerita tentang macamana nak bermotivasi untuk bersenam.
Jangan kata.."ahh! Aku dah kurus.. tak payah la bersenam..."
Atau..
"Penat la..tak de masa nak senam.."
Dengan kesibukan kita bekerja, menjaga keluarga..aku minta jangan abaikan kesihatan yang bermula dari dalam.Perasan atau tak.. zaman sekarang, muda-muda dah banyak penyakit? Tu belum jadi warga emas lagi.. heeheehee. Apa faktor nya? Selain pemakanan yang tidak seimbang, kurang aktif dan tidak bersenam juga penyumbang kepada masalah kesihatan.
Kalau anda jenis bersenam tahniah! Jom teruskan..
Bagi si kurus.. kita perlu bersenam untuk membina otot-otot.. bak kata KEVIN ZAHRI, nak tambah berat lagi sukar dari nak kurangkan berat badan. Geram jugak bila orang yang pandai-pandai mengajar kita "makan la banyak sikit kalau nak gemuk" haiyaaa! Kalau gemuk sihat takpe.. kalau gemuk tak sihat?? Sape mau tanggung???
Tu bagi yg kurus, bagi yang montel@gemuk is awesome??? Lagi la perlu bersenam..selain untuk membakar kalori, senaman juga membantu anda membina otot supaya tidak menggeleber apabila kurus nanti. Set slimming consume jugak, tapi bersenam jangan culas!
Ok, apa idea aku supaya kita semua ni rajin sangat bersenam???
Senang jekkk... semua ada smartphone betul tak? Ada playstore atau appstore kan?
Meh kita download application exercise... macam aku ada 2.. 10 daily exercise & 7 minutes (color firus). Tapi fevret aku 7 minutes ni sebab bole bersenam tanpa perlu tengok skrin hp.. siap ada suara instructor!
        

Ada juga application HOME EXERCISE yang tak memerlukan kita pi gym.Workout ni sangat fun sebab dengan anak2 pon bole join..dorang hepy sangat :D
Mula-mula memang semput & 'pecah' otot (istilah bila otot yg tak bekerja..mula sakit) tapi bila dah biasa.. otot2 dah mula bekerja, badan rasa ringan nak buat workout... bila tak buat workout rasa badan berat, malas, letih.. tapi bila biat workout.. badan rasa ringan, tidur nyenyak yang penting dapat 'reduce' stress.
Apa lagi, jom 'download' & mula bersenam hari ni.. ada lebih kurang 1 bulan setengah sebelum hari raya.. kalau rajin, InsyaAllah slim melim raya nanti tambahan lagi kalau serentak makan set slimming pada bulan puasa ni dan yang paling penting gaya hidup sihat sepanjang hayat! :)

Lyna Sabran 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp | SMS :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
 

♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/

7 PUNCA TERJADINYA JERAWAT


Masalah jerawat ni memang menyakitkan hati..biasanya wanita akan  menghadapinya 'time' tu la (ala, waktu bendera merah). Tapi, ia bukan sekadar kerana hormon.. boleh jadi ada penyebab-penyebab lain dan penyumbang-penyumbang kepada masalah ini.

Jom kita selidik dulu APAKAH JERAWAT?

Jerawat adalah sejenis penyakit yang dianggap kronik di mana ia mengganggu kelenjar yang terdapat di dalam lapisan kulit. Kelenjar-kelenjar ini mengeluarkan minyak atau sebum yang berfungsi untuk meliputi kulit luar muka dan badan kita dan bertindak sebagai pelembap semula jadi pada permukaan kulit manusia. Namun begitu, apabila liang roma pada permukaan kulit anda tersumbat, ini akan membuatkan kulit muka, belakang dan leher ditumbuhi jerawat.

Apakah pula Punca Jerawat?

Jerawat terbentuk apabila sebum, bakteria dan sel kulit mati tersangkut di dalam liang roma kulit. Lapisan kulit mati pada tubuh kita juga akan digugurkan (shedding) setiap hari dan boleh terperangkap dalam liang roma tersebut. Ada beberapa punca yang boleh menyebabkan tumbuhnya jerawat pada kulit muka, belakang badan dan juga kulit leher manusia.

1. Hormon
Pada usia remaja, kelenjar sebaceous mengembang dan mengeluarkan lebih banyak sebum di bawah pengaruh hormon yang dikenali sebagai hormon androgen. Sebab itu ramai di kalangan perempuan pada usia remaja dan awal dewasa kerap mengalami masalah jerawat.
Namun begitu, lama-kelamaan liang 'sebaceous' akan menghasilkan sebum yang semakin berkurangan berbanding pada usia remaja.
2. Bakteria
Bakteria yang dikenali dengan nama "Propionibacterium acnes" pula adalah salah satu bakteria yang biasa ditemui dalam sel kulit. Sumber makanannya ialah sebum dan sel-sel mati pada permukaan kulit. Orang yang berjerawat mempunyai "Propionibacterium acnes" yang lebih banyak berbanding dengan kulit orang yang tidak berjerawat.
3. Pemakanan
Walaupun punca jerawat yang disebabkan oleh diet atau pemakanan tidak dapat dibuktikan dengan jelas serta secara terperinci, tetapi diet mempunyai kesan langsung terhadap tahap insulin dalam badan kita. Untuk pengetahuan anda, insulin adalah hormon terpenting manusia dan boleh mempengaruhi hormon-hormon lain di dalam tubuh termasuk hormon androgen yang turut menjadi penyebab pertumbuhan jerawat pada kulit muka, belakang dan leher pesakit.
4. Stress
Stress boleh memburukkan lagi simptom jerawat anda tetapi ia boleh dicegah dengan rawatan jerawat yang betul. Tahap stress yang tinggi memang mampu memberi kesan ke atas jerawat dan boleh menyebabkan radang jerawat yang teruk. Selain itu, apabila kita dalam keadaan stress, adrenalin serta hormon androgen yang ada di dalam badan akan dikeluarkan dengan berlebihan dan menjadi punca berlakunya pertumbuhan jerawat.
5. Alat Solek
Sebenarnya alat solek bukanlah punca jerawat terbesar untuk kulit, tetapi jika anda tidak membersihkan kulit anda dengan baik selepas memakai alat solek, ia boleh memburukkan lagi keadaan jerawat pada kulit terutama muka anda.
6. Matahari
Cahaya matahari juga bukanlah penyebab utama masalah jerawat tetapi haba yang dihasilkan oleh matahari boleh menyebabkan kulit anda berpeluh dan berminyak sekaligus menyumbatkan liang roma.
7. Pakaian
Tidak ramai yang mengalami masalah ditumbuhi jerawat di belakang badan tetapi ia berlaku disebabkan oleh jenis pakaian yang dipakai terutama dalam iklim tropika seperti di Malaysia. Belakang badan mempunyai ribuan kelenjar dan liang roma yang boleh memerangkap sebum. Jangan malas mandi kerana kulit yang bersih boleh membebaskan anda dari belengu jerawat..

Sebenarnya ini adalah sebahagian sahaja daripada punca-punca yang boleh menyebabkan kulit anda ditumbuhi jerawat. Namun begitu, proses pertumbuhan jerawat adalah sangat kompleks dan dikatakan boleh wujud daripada banyak punca.

Untuk  entry seterusnya kita baca pulak tentang cara merawat jerawat.

Lyna Sabran
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/

Sunday, May 31, 2015

Mengurangkan sakit GOUT dengan pemakanan.

Jika sebelum ni anda dah baca tentang punca GOUT, seterusnya ketahui bagaimana mengurangkan kesakitan atau 'derita' akibat gout dengan cara pemakanan yang betul.



Selain dari ubat-ubatan, untuk mengurangkan asid urik di dalam badan anda, cubalah makan beberapa atau semua jenis makanan berikut yang dikenali dapat membantu dengan sakit gout dan merendahkan tahap asid urik.

1. PERASA & REMPAH
  • Cuka epal cider (Apple Cider Vinegar) berupaya menghancurkan/melarutkan/membubarkan kristal asid urik dengan menukar ph darah kepada keadaan yang lebih alkali.
  • Tambah 1/3 cawan halia yang telah dikisar dalam tab mandi untuk menggalakkan badan berpeluh dan membuang asid urik dari sistem badan. Ingat untuk bilas selepas mandi anda untuk mengeluarkan sebarang sisa dari halia untuk melindungi kulit anda.

2. SAYUR-SAYURAN. 
  • Alfalfa tinggi dengan mineral dan nutrien lain yang boleh mengurangkan serum asid urik dalam darah.
  • Daun pasli adalah diuretik yang hebat, ia membantu dalam meningkatkan jumlah air kencing yang seterusnya menggalakkan penyingkiran asid urik.

3. BIJIRIN KECIL
Dr Theodore A. Baroody mencadangkan dalam bukunya, “Alkalinize or Die” bahawa penghidap gout boleh makan bijirin kecil yang beralkali untuk membantu dalam penyingkiran asid urik. Bijirin itu adalah cous cous, amaranth dan millet.
Cuba dapatkan di kedai-kedai makanan kesihatan, ia boleh disediakan dalam kaedah yang sama seperti beras dan adalah alternatif yang lazat untuk beras dan pasta. Boleh juga menggunakan resipi-resipi yang lain.

4. HERBA
  • Black cohosh mengawal keasidan darah dan membantu melarutkan asid urik membuat ia lebih mudah untuk dihapuskan.
  • Bilberry tinggi kandungan flavanoids, sejenis pigmen larut air yang terdapat dalam tumbuh-tumbuhan yang mempunyai ciri-ciri anti-oksida.
  • Teh Buchu (Buchu adalah sejenis tumbuhan dari Western dan Southern Cape Afrika Selatan) membantu melarutkan dan mengepam keluar kristal asid urik dari sendi dan buah pinggang serta aliran darah anda.
  • Devil’s claw adalah ejen pembersihan semula jadi untuk kekotoran toksik dalam darah. Ambil 400 mg ekstrak keringnya 3 kali sehari seperti yang diperlukan untuk kesihatan.
  • Biji saderi (Celery seeds) melegakan gout dengan mengeluarkan asid urik dari badan. Biji saderi mengandungi kira-kira 20 agen anti-radang yang berbeza. Dos yang disyorkan adalah 500 mg, 2 kali sehari. Amaran: Wanita hamil dan orang yang mempunyai penyakit buah pinggang perlu berhati-hati kerana biji saderi adalah diuretik yang kuat dan boleh memburukkan lagi penyakit buah pinggang.

5. PRODUK TENUSU
Menurut 1 kajian analisis kesan susu dari lembu, kerbau atau bison, pada tahap asid urik 6 peserta yang sihat. Selepas minum susu, kandungan asid urik air kencing peserta meningkat sehingga 38% berbanding dengan jumlah mereka keluarkan selepas minum air. Untuk manfaat kesihatan yang berpotensi sama, susu rendah lemak boleh juga digunakan selalu. Produk susu rendah lemak, seperti yogurt, boleh memberi manfaat kesihatan yang sama.
Produk tenusu, seperti susu, yogurt dan keju kotej (cottage cheese), membekalkan kalsium dan vitamin D untuk tulang yang kuat dan protein. Menurut laporan yang disiarkan dalam “Pemakanan dan Penyakit reumatik” pada tahun 2008, produk tenusu mempunyai “kesan klinikal yang bermakna” dalam mengurangkan asid urik. Oleh kerana susu dan keju biasa tinggi lemak tepu, selalulah pilih versi rendah lemak.
Produk tenusu, termasuk susu, keju dan yogurt, boleh membantu mengurangkan paras asid urik dalam badan anda, membawa kepada penurunan risiko untuk gout. Sebagai cecair, susu/susu rendah lemak boleh membantu badan anda mengepam asid urik yang berlebihan keluar melalui air kencing. Sasarkan 16-24 oz minum susu setiap hari.
Makan bijirin sarapan pagi anda dengan susu rendah lemak dan minum susu rendah lemak dan bukannya minuman ringan (minuman ringan adalah salah satu penyumbang peningkatan asid urik) atau minuman beralkohol untuk manafaat yang tinggi.

6. KEKACANG ATAU PROTIN TUMBUHAN
Daging dan makanan laut mengandungi kandungan purine yang tinggi dan boleh meningkatkan tahap asid urik anda. Menggantikan protein haiwan dengan sumber berasaskan tumbuhan, di sisi lain, boleh menurunkan tahap asid urik anda.
Kekacang yang kaya dengan protein termasuklah kacang soya, lentil, kacang hitam, kacang dal, kacang kuda dan kacang navy, makanan berasaskan soya, seperti tauhu, susu soya dan tempe, kacang soya, edamame, tauhu bakar atau kukus, smoothie soya, kuah dal, sup lentil dan salad chilled bean, “vegetarian chili“, hummus dan lain-lain adalah sumber tumbuh-tumbuhan yang bernilai untuk menyediakan sejumlah besar keperluan protein.
Beli atau sediakan sup dan makanan lain yang rendah garam untuk mencegah pengambilan natrium yang berlebihan yang dikaitkan dengan pembentukan batu karang.
Sebagai makanan yang kaya dengan serat, kekacang juga membantu anda menurunkan berat badan anda, mengurangkan risiko anda untuk gout dan batu karang.

Hadkan pengambilan daging anda tidak lebih daripada 6 oz. sehari jika anda terdedah kepada batu karang & asid urik yang tinggi. Kekacang adalah semula jadi rendah lemak, bebas kolesterol, dengan meningkatkan pengambilannya anda boleh mengurangkan tahap kolesterol anda dan meningkatkan kesihatan kardiovaskular anda secara keseluruhan.

7. CECAIR
Cecair/bendalir menggalakkan penghidratan dan membantu badan anda mengeluarkan asid urik melalui air kencing. Jika anda terdedah kepada batu karang asid urik, minum sekurang-kurangnya 10 gelas cecair setiap hari, sekurang-kurangnya separuh daripadanya dalam bentuk air kosong.
Air kencing berwarna kuning cair atau jernih merupakan tanda positif penghidratan. Cecair lain yang boleh membantu mengurangkan tahap asid urik termasuklah susu atau susu non dairy, sup rendah garam, teh herba, susu soya, susu beras, gelatin dan buah-buahan & sayur-sayuran yang kaya dengan air seperti tembikai, buah-buahan sitrus, tomato, timun, saderi dan buah-buah jenis beri.
Elakkan jus kranberi dan jus limau gedang (grapefruit), yang boleh menyumbang kepada batu asid urik.

8. BIJIRIN PENUH
Bijirin penuh mengandungi semua bahagian berkhasiat dari bijirin, lebih banyak serat, protein dan mikronutrien, termasuk magnesium, berbanding bijirin bertapis. Pengambilan makanan yang kaya dengan magnesium dan rendah kalsium seperti barli, oat, beras perang dan bran, dalam diet anda untuk mengurangkan risiko batu karang.
Gantikan karbohidrat rendah serat, seperti roti putih, pasta dan pretzels dari tepung berproses, dengan bijirin penuh, yang lebih mengenyangkan, bagus untuk mengawal jumlah pengambilan makanan (portion intake) dan penurunan berat badan. Apabila membeli roti, pasta dan bijirin, teliti pembungkusan produk untuk memastikan bahawa bijirin penuh disenaraikan sebagai bahan utama.
Menurut laporan “Pemakanan dan Penyakit reumatik”, terdapat kaitan antara obesiti dan gout; pengurusan berat badan yang sihat boleh membantu tahap asid urik yang lebih rendah.
Bijirin penuh boleh dihadhamkan dengan lebih baik berbanding bijirin bertapis/berproses dan mempunyai kesan yang rendah pada tahap gula dalam darah anda dan melambatkan isyarat lapar, ini membantu anda menguruskan berat badan.
Untuk hasil terbaik, gantikan roti putih, pasta, cereal dan makanan ringan dengan makanan bijirin penuh yang belum diproses keseluruhan seperti oat, beras perang, beras huma, barli dan air-popped popcorn. Kerana makanan yang kaya dengan serat juga mengenyangkan dan membantu dalam kawalan berat badan anda.

9. BIJIRIN BEBAS YIS
Produk bijirin yang dicampur yis mengandungi tahap purine yang tinggi. Ia boleh membawa kepada peningkatan paras asid urik. Bijirin penuh bebas yis seperti beras perang, beras huma, quinoa, barli dan air-popped popcorn adalah alternatif yang berkhasiat. Sebagai makanan yang kaya dengan serat, bijirin juga boleh menggalakkan selera dan kawalan berat badan juga mengurangkan risiko anda untuk mendapat batu karang dan gout.

10. BUAH-BUAHAN DAN SAYURAN
Buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan antioksidan yang membantu badan anda mempertahankan dirinya daripada jangkitan dan penyakit, serat dan air. Diet yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran, malah kacang yang kaya dengan purin, kobis bunga dan bayam tidak dikaitkan dengan peningkatan risiko gout meningkat, menurut Johns Hopkins, Medicine.
Buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan, seperti buah beri, ceri, tomato, bell pepper, tomato dan squash boleh membantu mengurangkan gejala batu karang.
Oleh kerana buah-buahan dan sayur-sayuran rendah dalam kandungan tenaga, bermakna mereka menyediakan kurang kalori bagi setiap hidangan berbanding lemak dan kanji, ia juga boleh membantu memudahkan proses pengurusan berat badan. Mengekalkan berat badan yang sihat adalah penting untuk mencegah risiko gout dan batu karang.
Elakkan sayur-sayuran dalam tin yang mengandungi sodium tinggi yang boleh menyumbang kepada batu karang.

Amalkan pemakanan yang sihat untuk pengawalan kandungan asid urik penting untuk kesihatan anda.

Jika anda mahukan alternatif selain ubat penahan sakit dari doktor anda, jawapannya adalah supplement berikut lebih mudah untuk diamalkan.(sumber : master cery)




1. Alfalfa- untuk menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Namun pengambilan alfalfa memerlukan pesakit mengambil air yang banyak utk melancarkan proses detoks ini.


2. Performance drink- memelihara kandungan bendalir dalam badan supaya mencukupi untuk mengelakkan dehidrasi. Penting untuk pesakit gout mempunyai bekalan air mencukupi dalam badan untuk proses perkumuhan asid uric.

3. Omega- Ini sangat penting bagi pesakit yang mengalami gout yang sangat teruk. Omega penting untuk mengelakkan inflamation pada sendi2 pesakit. Ianya sebagai langkah berjaga2 sebelum bengkak itu menjadi lebih teruk.

4. Advanced Joint Health Tablet - Ekstrak Boswellia menyokong keselesaan sendi dengan menghalang pembentukan bahan kimia yang menyerang tulang rawan. Ia juga anti-radang yang semulajadi. AJHT menbantu mengekalkan tulang rawan dan bertindak sebagai kusyen. Kandungan ekstrak jagung merupakan sumber kepada glukosamina (bahan binaan utama bagi membina tulang rawan dan melincirkan sendi).  Ia juga ditemui di dalam tendon dan ligamen. Kandungan zink, tembaga, mangan dan vitamin C boleh memelihara tisu penyambung supaya sentiasa sihat. Kandungan ini jugalah yang membekalkan nutrien bagi menyokong kolagen dan tisu peyambung lain yang memberi kekuatan kepada struktur sendi.

Untuk konsultasi percuma & tawaran harga terbaik bagi supplemen@produk2 lain Shaklee jom hubungi...




Lyna Sabran
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]

♥ Contact No | WhatsApp :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/


3 Kesilapan melakukan latihan senaman yang sudah terlalu biasa anda buat.




Selain mengamalkan supplemen set kurus Shaklee [klik sini] dan minum air masak secukupnya mengikut berat badan (setiap 25kg kita perlu ambil 1 liter air setiap hari) anda amat digalakkan bergerak aktif/bersenam untuk memastikan kesihatan anda dijamin dari luaran hingga dalaman. Bagi yang dah mula bersenam samada setiap hari atau 2 hari sekali atau seminggu 2kali (hujung minggu sahaja) atau paling malas seminggu sekali! Dah cukup bagus la tuu. Cuba cek... adakah anda melakukan 3 pekara dibawah ketika bersenam?



Kesilapan #1: Melakukan latihan senaman yang sudah terlalu biasa anda buat.

Apabila anda melakukan senaman yang sama setiap hari dalam setiap minggu, bukan minda anda sahaja yang membuat anda berasa bosan, malah otot-otot anda juga turut sama ‘bosan’. Samada anda berjalan 30 minit sehari di kawasan perumahan anda atau membuat beberapa set latihan kekuatan yang sama setiap hari seperti latihan mengangkat dumbbell, selepas beberapa ketika, badan anda akan berhenti bekerja kerana sudah terlalu biasa membuat latihan yang sama, dan hasilnya akan sukar untuk dilihat.

Betulkan kesilapan: Cuba ubah bentuk latihan. Sesekali apa kata anda pergi mendaki bukit atau gunung pada hujung minggu daripada anda melakukan jogging atau berlari di atas treadmill yang anda telah biasa lakukan. Selain itu, cuba cari bentuk latihan kekuatan yang baru. Anda boleh dapat kebanyakan jenis latihan senaman daripada majalah, DVD, atau Youtube. Sebarang perubahan yang anda cuba lakukan dalam mencabar fizikal anda adalah sesuatu yang dapat memperbetulkan kesilapan anda itu.

Kesilapan #2: Anda menjadi obses terhadap latihan kardio.

Benar senaman aerobik bagus untuk kesihatan badan anda, tetapi jika anda tidak mengimbangi latihan senaman ini dengan latihan kekuatan, ia bukan saja dapat menjejaskan hasil yang akan anda perolehi, tetapi juga komponen penting untuk kesihatan dan kecergasan anda akan hilang. Latihan ketahanan seperti mengangkat berat atau latihan kekuatan adalah satu-satunya cara untuk meningkatkan jisim otot dan mengurangkan lemak degil. Itu adalah sangat penting terutamanya bagi anda yang sudah meningkat usia.
Bermula pada usia 30-an, wanita kebanyakannya akan hilang berat badan dan otot (muscle) sebanyak kira-kira 0.23kg (0.5 pound) setiap tahun. Lelaki pula biasanya akan mempunyai otot lebih lama, tetapi akan mula kehilangan otot dengan kadar yang tinggi bermula usia 60 tahun. Oleh kerana otot biasanya dibakar melalui pembakaran kalori walaupun ketika sedang berehat, kehilangan otot ini akan menyebabkan penurunan metabolisme. Inilah salah satu sebab utama mengapa kita dapat melihat simptom penuaan bermula pada usia 40 tahun.

Betulkan ia: Cuba sertakan latihan kekuatan pada hari anda melakukan kardio. Angkat berat sekurang-kurangnya dua kali seminggu.

Kesilapan #3: Anda stuck di zon pembakaran lemak.

Jika anda menggunakan treadmill, eleptical, atau mana-mana machine kardio di gim, anda mungkin dapat melihat satu programming di mana ia mempunyai option untuk memilih zon ‘fat-burning’. Berdasarkan fakta, pada intensiti yang lebih rendah, tubuh anda akan membakar peratus lemak yang tinggi! Sounds great, right? Anda tidak perlu bekerja lebih dan anda dapat mengurangkan lemak di perut, pinggul dan peha anda dengan cepat.
Tapi jika anda fikir bentul-betul, pada penggunaan tenaga badan yang rendah, badan anda akan membakar lemak dengan peratus yang lebih tinggi berbanding karbohidrat, tetapi secara keseluruhan ia masih membakar kalori dengan jumlah yang sedikit.
Contohnya, seorang wanita yang mempunyai berat badan 68kg yang berjalan di atas treadmill pada kelajuan 5km/sejam, sebanyak 112 kalori akan dibakar dalam masa 30 minit. Pada kadar penggunaan tenaga yang sederhana ini, wanita itu telah membakar separuh kalori yang didapati dari lemak atau sebanyak 56 kalori lemak. Sebaliknya, jika dia melakukan workout selama 30 minit pada kadar 6km/sejam, hanya sebanyak 40% kalori berkemungkinan dari lemak yang akan dibakar. Tetapi perlu diingat, secara keseluruhannya dia akan dapat membakar sejumlah 170 kalori dalam masa 30 minit. Oleh itu sebanyak 68 kalori dari lemak yang akan terbakar. Ini bermaksud, jumlah pembakaran kalori dari lemak adalah lebih tinggi pada intensiti latihan yang lebih tinggi.

Betulkan ia: Bakar lebih banyak kalori dan jadikan kalori yang dibakar itu adalah kalori daripada lemak di dalam badan dengan menambah kesuluruhan usaha dan intensity latihan. Cara yang terbaik adalah melakulan latihan yang berintensity tinggi berselang seli dengan intensity atau kelajuan yang perlahan.[sumber : kevinzahri.com]






Lyna Sabran
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/