Monday, September 15, 2014

TONSIL [ PART 2 : Merawat TONSIL dengan Aiskrim ]


Dah janji ada part 2 kan... sebelum ni dah cerita apa tu tonsil [baca kat sini].. Tapi macamana nak kurangkan rasa tak selesa akibat TONSIL dan kembalikan semula suara yang hilang???



^^ Amaran ! Penulisan ini hanya sekadar rawatan alternatif..sekiranya penyakit berlarutan..sila berjumpa dengan doktor untuk rawatan selanjutnya ^^



Sebenarnya rawatan TONSIL kat umah memang mudah... kat {PART 1} aku ada cerita rawatan yang aku dah buat... antaranya, 'mouthwash' beberapa kali sehari, hisap gula-gula 'menthol' contoh strepsil, fisherman's friend dll. Bila tak tahan sangat menangung kesakitan, dah tak larat nak bangun [serius! tu yang sampai nak tengk henpon pon tak mampu..huuhuu] aku telan gak PARACETAMOL 2 biji sebelum tido malam. Siapa pernah kena tonsil taw la..betapa seksa nak bercakap sebab suara takde... cabaran bagi aku..bila nak bercakap dengan anak2...dah macam orang bisu. Cakap pakai bahasa isyarat! Kadang naik EMO jugak aku di buatnye... di tambah lagi sakit kepala... Ya Allah! sikit je dugaan Allah bagi aku dah rasa seksa camni???


Last2, bespren aku bagi idea.. [pernah dengar, tapi tak teringat nak buat...] makan aiskrim... tapi aiskrim vanilla kosong.. takde campur perisa lain. tak kesah jenama ape..janji aiskrim vanilla semata! Kalau korang campur2 perisa makin bengkak tekak tu kang...aku tak jamin hokeh...

Balik dari pasaraya [masa ni dah tak demam..cuma suara jek takde]...aku terus telan aiskrim vanilla yang 'marvellous' sedap tu.. sebelum tido malam makan aiskrim vanilla... ko mampu??? hahahaharrr.. Alhamdulillah, esok pagi suara aku kembali semula...walaupon tak 100% tapi bole la nak bercakap sikit2. Tonsil tu takde la baik dalam masa 1 hari sebab aku tak pi klinik kan.. aku makan je aiskrim 2-3 hari. Hari ni, suara aku dah ada sepenuhnya. Alhamdulillah! tak de la sampai ke tahap kronik..




Supplemen Shaklee juga boleh membantu dalam mengurangkan masalah Tonsil,
antaranya :


Lyna Sabran
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/

2 comments: